اولین نکته این است که بدانید وقتی کوکی های دنبال گر یا ابزارهای مشابه آنها را مسدود می کنید، به طور کامل ناشناس نخواهید شد. ISP شما و سایت هایی که مرورشان می کنید، هنوز چیزهای زیادی درباره تان می فهمند، کار شناسایی و یا ارائه اطلاعات به طور خودکار توسط مرورگر شما انجام می شود.
بنیاد EFF سرویس Panopticlick را برای بررسی میزان ناشناس بودن مرورگر پیشنهاد می کند. این تست با رتبه بندی، مشخص می سازد که تا چه میزان بر اساس داده های ارائه شده توسط مرورگرتان، قابل شناسایی هستید. امتیاز آنتروپی 33 بیت یا بیشتر یعنی می توان شما را از روی اطلاعات مرورگرتان شناسایی کرد ولی کمتر از آن، نشانه امن بودن است.
اما حتی اگر امتیاز آنتروپی خوبی هم در چنین تستی کسب کنید، به این معنا نیست که نباید اطلاعات شخصی تان را بیشتر محافظت کنید. در زمانه ای که ما زندگی می کنیم، اطلاعات شخصی در وب، حکم پول نقد را دارند. بنابراین باید خیلی جدی در این زمینه عمل کنید. از آنجایی که اکثر ما هر روز با گوگل سر و کار داریم، شاید آگاهی از زیر و بم های سیستم ردیابی کاربران و حریم خصوصی این شرکت، خیلی مهم باشد و حتی از آن هم مهم تر، ارائه تبلیغات شخصی سازی شده بر اساس اطلاعات فردی است که نباید از آن غافل شد.
استفاده از تنظیمات خود گوگل برای در امان ماندن از تبلیغات
نکته برجسته در سیاست حریم خصوصی گوگل این است که این شرکت به شما لینک
هایی را ارائه می کند که از طریق آنها می توانید اطلاعاتی را که با گوگل به
اشتراک گذاشته اید، مشاهده و مدیریت کنید. برخی از این اطلاعات را خودتان
آزادانه به گوگل داده اید و برخی را گوگل از نتایج جستجو، مرور وب و
استفاده شما از دیگر سرویس ها جمع آوری کرده.
برای دیدن (تقریباً) هر آن چیزی که گوگل از شما می داند بایستی به
Google Dashboard
بروید. در آنجا می توانید به تمام سرویس هایی که با حساب گوگل خود از آنها
استفاده می کنید، دسترسی یابید: جیمیل، گوگل داکز، یوتوب، پیکاسا، بلاگر،
اد سنس، و هر چیز دیگری در قلمروی گوگل. داشبورد در عین حال به شما امکان
مدیریت فهرست افراد، تقویم، گروه های گوگل، تاریخچه وب، حساب صوتی گوگل و
سایر سرویس ها را می دهد.
اما برویم سراغ تبلیغات. در بخش Ads Preferences Manager می توانید تبلیغات را مسدود کنید یا تمام تبلیغات هدفمند به سمت خودتان را با گزینه Opt out of در پایین صفحه غیر فعال کنید تا به این صورت فقط تبلیغات کلی برای تان به نمایش در آید، نه تبلیغاتی که با استفاده از اطلاعات شخصی شما جهت دهی شده. (یک راه دیگر برای اینکار، استفاده از اپلیکیشن Keep My Opt-Outs برای کروم است.)